Monen suomalaisurheilijan palo lajiaan kohtaan on alkanut kotikaupungissa järjestetyistä kilpailuista. Niin myös kuusinkertaisella rallin Suomen mestarilla Teemu Asunmaalla, jonka polte kilpa-autoiluun alkoi jo nuorena. Ensisysäys kilpailemiseen kuitenkin tuli vasta 19-vuotiaana kotikylän kilpailussa, Alavuden Ua:n järjestämässä kolmen erikoiskokeen mittaisessa Ritoperän Kinkaasussa vuonna 2006. Ura alkoi kartanlukijan paikalla, ja Honda Civiciä käskytti Kristian Yritys.

-Kartturiura alkoi hyvin, oltiin koko kisan nopeimpia heti aluksi. Kilpailu ajettiin toukokuun lopulla ja käytiin kovaa kisaa Mikko Raiskin ja Jarkko Nikaran kanssa. Olin Kristianilla ollut huollossa muutaman kerran aiemmin ja ollut laittamassa autoa, joten kalusto oli tuttua. Kristian pyysi kyytiin, joten ei muuta kuin lisenssi kouraan ja nuottia lukemaan, vaikka rallihan oli pimeä eli paljoa ei siinä päässyt kartturin taitoja harjoittelemaan. Kuitenkin Kinkaasusta rallikipinä sai lisää tulta alleen.

Seuraavana vuonna vuorossa oli samainen Ritoperän Kinkaasu, mutta tällä kertaa kuljettaja ja kartanlukija olivat vaihtaneet puolia. Kyseessä oli Asunmaan toinen itse ajama ralli, sekä ensimmäinen, jossa Asunmaa selvitti tiensä maaliin asti. Ajokkina Asunmaalla oli E36-korimallin BMW 325i, jota ylläpidettiin lomilla armeijan harmaista.

-Ensimmäinen kisani päättyi ulosajoon, eikä päästy varusmiespalveluksen vuoksi treenaamaan käytännössä yhtään ennen uran toista kisaa. Tuona vuonna Kinkaasu ajettiin samoihin aikoihin kuin tämän vuoden kilpailu, ja lumipenkassa käytiin ensimmäisen kisan tavoin, mutta maaliin päästiin kuitenkin sijalla 49. Vietettiin monta minuuttia penkassa, ja sattuneesta syystä tämä kyseinen kaikkien tuntema paikka, Jardesteelin takapiha, muistuu mieleen vieläkin. Tänä vuonna ajetaan sama paikka, ja osataan kyllä välttää penkkakosketukset tällä kertaa.

Seuraavan kerran kotikilpailussa Asunmaa ajoi vuonna 2010 Töysä Rallissa, joka ajettiin osana Historic-sarjaa. Kehitystä oli tapahtunut, ja Asunmaa nappasi yleiskilpailun voiton jättäen nelivetoisia autoja taakseen. Nuottia Asunmaalle luki Aatu Linjala.

-Aatu oli todella paljon rakentamassa autoa, ja varmaan tämän takia hyppäsi kyytiin. Ajettiin isolla lähtönumerolla, ja pätkät olivat Alavuden ja Töysän alueella. Muistan että väännettiin Alahuhdan Henrin kanssa voitosta, joka irtosi lopulta alle sekunnilla. Samalla irtosi urani ensimmäinen yleiskilpailun voitto. Viimeinen pätkä oli miltei kotitietä, joka tultiin todella kovaa.

Seuraavan kerran kotiteillä Asunmaa ajoi vuonna 2015 SM Pohjanmaa Rallin yhteydessä. Lauantain reitti ulottui Töysään asti, ja Alavuden Ua oli järjestämässä lauantain erikoiskokeet. Kotitiet maistuivat, ja tuloksena oli ensimmäinen SM-rallin yleiskilpailun voitto. Ajokkina oli nelivetoinen Hannu’s Rally Teamin Subaru Impreza, ja nuottia luki sittemmin kaksi maailmamestaruutta voittanut Jonne Halttunen.

-Luonnollisesti ensimmäinen SM:n voitto on painunut mieleen. Perjantaina ei ollut lunta ollenkaan, ja lauantaina olikin edessä täysi talviralli. Oltiin neljäntenä avauspäivän jälkeen, mutta noustiin lauantaina kärkeen. Voitettiin kilpailu vielä SM2-autolla, ja kyllä kotikylän tuoma boosti sekä meille lähtöpaikan osalta sopinut keli nostivat meidät kärkeen. Kyseessä oli meille ensimmäinen iso voitto, ja sai aika paljon huomiota. Hieno fiilis kaiken kaikkiaan.

Vuonna 2016 vuorossa oli nolla-autokeikka Historic-rallin yhteydessä. Mistään höntsäilystä ei kuitenkaan ollut kyse, vaan kilpaa ajettiin niin tosissaan kuin nolla-autolla vain voi. Toista nollaa kun ajoi Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala.

-Ensimmäinen pätkä piti ajaa syystä tai toisesta maltillisesti, mutta kakkosesta alkaen ajettiin kymmenyksistä ja vertailtiin aina AT:llä aikoja. Tuona vuonna kilpailu lähti Seinäjoelta ja päättyi Alavudelle. En muista, kumpi voitti, mutta eroa ei ollut paljoa.

Historic-nollakeikat jatkuivat vuonna 2018 Autopirtti Rallissa. Tuolloin nuottia luki viime kaudella ensimmäisen kartanlukijoiden SM-kultansa napannut Ville Mannisenmäki. Tällä kertaa ei ollut MM-kuljettajia kiritettävänä, ja nolla-autokeikka sujui rutiininomaisesti. Asunmaa ajoi nollaa myös Mesikämmen Rallissa vuonna 2021 Marko Salmisen lukiessa nuottia.

Viimeisin Alavuden kilpailu ennen tulevan viikonlopun kilpailua on F-Cupin avausosakilpailuna viime vuonna toiminut Tuuri Ralli. Merkittäväksi kilpailun teki parivaljakon Asunmaa – Mannisenmäki ajokki, joka oli Skodan vastikään esittelemän uuden Fabia RS Rally2 -auton ensikilometrit Suomessa. Viime vuoden F-Cupin kilpailun tiet maistuivat Skoda Motorsport Suomen kuljettajalle, ja tänä vuonna on luvassa vastaavanlaista herkkua liki 95 erikoiskoekilometrin verran.

-Täällä on todella mukavat tiet ja kilpailut ovat aina hyvin järjestettyjä. Vaikka tuttujen ja kotiyleisön edessä ajetaankin, koitetaan olla ottamatta paineita. Mukavaa ajaa SM:ää Alavudella, ei ole ihan jokapäiväistä herkkua.

Kategoria Uutiset